Followers

Friday 22 November 2013

CARA-CARA BELAJAR BAHASA INGGERIS DENGAN MUDAH

                                                       hai, assalamualaikum..
1.Update Status Guna Bahasa Inggeris
Ramai anak muda yang ada akaun laman sosial, bukan? Semasa nak update status kat Facebook, Twitter, atau apa-apa laman sosial, guna bahasa Inggeris sikit-sikit. Cara ni membantu anda untuk mengarang ayat dalam bahasa Inggeris secara spontan bila korang dah terbiasa menulis dalam bahasa Inggeris.


2. Cakap Depan Cermin
Duduk depan cermin dalam bilik, kemudian bercakap dalam bahasa Inggeris sorang-sorang. Bukan beerti anda buang tabiat tapi ni dapat melatih untuk berkomunikasi di hadapan orang lain dan kawan-kawan. Nanti takde la tersasul nak sebut. Practise makes perfect, right?


3. Tulis Vocab
Ambil kertas dan tulis tajuk yang anda hendak pilih sendiri. Contoh : "Things I like about my mom". Tulis seberapa banyak vocab yang berkaitan dengan tajuk yang korang pilih tu. Contoh : My mom ---------> 1. beautiful 2. loving


4. Baca Surat Khabar Bahasa Inggeris 
Rajinkan diri untuk baca surat khabar dalam bahasa Inggeris seperti The Star atau majalah seperti Reader's Digest. Kalau ada ayat yang tak faham, boleh rujuk kamus. Senang je!



5. Buat Buku Khas Tulis Vocab
Setiap kali anda jumpa perkataan yang tidak tahu maksudnya, rujuk kamus dan tuliskan dalam buku khas tersebut. Kemudian tulis maksud sekali dengan contoh ayat diperkataan yang anda tidak faham tadi. Sebab kalau anda tahu makna pun tak tahu contoh ayat susah jugak, kan?


6. Belajar Grammar Budak Sekolah Rendah
Speaking tanpa guna grammar yang betul boleh tunggang langgang ayat. Kalau anda tak ada basic grammar lagi, CF suggest cari buku grammar budak sekolah rendah sebab mudah untuk difahami.

7. Selalu Tengok Movie English
Kalau anda suka tengok movie mat salleh, ambik remote Astro dan terus tukar sari kata dari bahasa Melayu ke bahasa Inggeris. Sambil tengok movie tu anda pun boleh belajar cara nak sebut perkataan dengan betul.






8. Tengok Oh My English! 
Cerita ni pun memang tunjukkan pelajar-pelajar kita kurang mahir menggunakan bahasa Inggeris dalam kehidupan seharian. Dalam rancangan Oh My English tu boleh belajar mana yang betul dan mana yang salah.






Moga tips kali ini membantu :)

No comments:

Post a Comment